حداقل کردن حداکثر

وزیر آموزش‌وپرورش در آئین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس:

طرح سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مهم‌ترین و مؤثرترین اقدام تحولی در آموزش‌وپرورش است

 
 
وزیر آموزش‌وپرورش در آئین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس گفت: طرح سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مهم‌ترین و مؤثرترین اقدام تحولی در آموزش‌وپرورش است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، پیش از ظهر امروز سیدمحمد بطحایی در آئین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس در اردوگاه شهید باهنر که با حضور جمعی از معاونین و مدیران حوزه ستادی، رئیس و معاونین جهاد دانشگاهی و مدیران کل و معاونین سه استان تهران، البرز و شهرستان‌های تهران برگزار شد؛ اظهار کرد: یکی از قطعات مهم پازل تحول در آموزش‌وپرورش امروز در محل خود قرار می‌گیرد و شاهد رونمایی از طرحی هستیم که یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین اقدامات برای تحول در نظام آموزش‌وپرورش است.

وی افزود: تا مدرسه به سطح قابل قبولی از کیفیت نرسد انتظار برای تحول در سایر بخش‌ها با شکست مواجه می‌شود.

 وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: از دهه 60 تاکنون، شاید یکی از دلایل شکست اغلب طرح‌های انجام‌شده برای تحول در آموزش‌وپرورش، عدم توجه به مدرسه به‌عنوان رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت است، بنابراین تا زمانی به این شعار تحقق نبخشیم تلاش‌ها برای تحول بی‌فایده است.

وی ادامه داد: اگر مهم‌ترین مدرسه، بهترین تجهیزات و حتی بهترین نیروی انسانی در مدرسه باشد، اما مدیر مدرسه شایستگی‌های لازم را نداشته باشد بازهم در ایجاد تحول با شکست مواجه می‌شویم.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: در هیچ جای دنیا مدارس دستورات اداره مافوق را مانند ایران اجرایی نمی‌کنند و ادارات بالادست تا این اندازه به مدارس بخشنامه ارسال نمی‌کنند و در شرایطی که دنیا به سرعت در حال دگرگونی است، چنین مدارسی پاسخ گوی نیازهای جامعه نیست و باعث بی انگیزه‌گی دانش آموزان و معلمان می‌شوند، زیرا خلاقیت از آن‌ها گرفته‌شده است و صرفا مجری دستورالعمل‌ها هستند و مدرسه به یک محیط فرسایشی تبدیل‌شده است.

وی افزود: با چنین شرایطی مدرسه نمی‌تواند نسلی انقلابی، وطن‌پرست ، علمی و مدنی تربیت کند تا حافظ ارزش‌های ملی و مذهبی کشورشان باشند.

بطحایی گفت: مدارس باید از سایه تمرکز خارج شوند و توان حرکت  و پویایی به مدارس داده شود.

وی ادامه داد: تلاش‌های خوبی در مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات با همکاری جهاد دانشگاهی صورت گرفته است و تجربه خوب جهاد دانشگاهی باعث شد تا با این سرعت موفق به رونمایی از سامانه سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس شویم.

وزیر آموزش‌وپرورش مقاومت احتمالی برخی مدیران در برابر اجرای این طرح را یکی از چالش‌ها برشمرد و اظهار کرد: خودم را خدمتگزار معلمان مدرسه می‌دانم و تلاش می‌کنم شرایطی باشد که انگیزه خدمت در مدرسه تقویت شود و افراد باانگیزه و شوق فراوان مدرسه را برای خدمت انتخاب کنند.

وی دلسوزترین فرهنگیان را مدیران مدارس دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح در 3 استان تهران، البرز و شهرستان‌های تهران تجربه‌ای را برای اجرای آن در سطح کشور در اختیار قرار می‌دهد و این تحول در سطح مدیریت مدارس زمینه‌ساز افزایش سرعت تحول در سایر بخش‌های آموزش‌وپرورش خواهد شد.

شایان‌ذکر است در این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری بین آموزش‌وپرورش و جهاد دانشگاهی به امضای وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس جهاد دانشگاهی رسید و لوح یادبود نظام سنجش توسط طرفین به امضا رسید.

آدرس کوتاه: